Vecka 21 + 1 Dag

Postat av Cassandra den 2008-03-22 20:08:42


Nu har jag gått in på vecka 21 + en dag i min graviditet och nu börjar det synas ännu mera. Det är kul, man känner sparkar, även när jag ska sova känner man hur hon rör sig inne i magen, en liten vilding. När vi var på ultraljud för ca 2 veckor sen och barnet då var hur frisk som helst och då fick vi veta att det skulle bli en tjej, eller hon var 90 % säker, för det var lite svårt för hon var så vild i magen, men hon såg inga tecken på att det skulle kunna vara en kille så, nu hoppas vi verkligen att dom där 10% osäkerhet inte är sant. För nu är både jag och Christofer inställda och spända på att det kommer bli en tjej. Många säger också att man ser på min mage att det är en tjej, så man hoppas att dom har rätt också.

Fakta
När man är i vecka 21 har barnet alla sina kroppsdelar på plats och ligger och samlar på sig mer fett som näringsreserv. Hjärnan har i stort sett fått alla sina nervceller. Men nervcellerna utvecklas som mest under veckorna 10-20 och det är en extra känslig tid, men efter det är risken för hjärnskada mycket liten. Barnet är i vecka 21 och är fortfarande väldigt outvecklat och skulle inte kunna leva utanför mammas mage. Kroppslängden är ca 20 cm och barnet kan även suga på tummen eller fingrarna, kan knäppa händerna och kan skaka hand med sig sjäv.  Barnet kan även reagera på starkt ljus och ljud men också på behaglig musik.



Här är bilden vi fick efter ultraljudet den 6 mars 2008.
Våran lilla Josefin




Kommentarer
Postat av: Nille(kungen)(gokartpalatset)

Hallååååååå

ramlar ihop i sängen och bli föräldrar varför fick inte jag veta något:D lääckert aha;) lycka till

2008-03-23 @ 14:09:48
URL: http://www.ssts.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback