Förlossningen - Slutade med kejsarsnitt

Postat av Cassandra den 2008-07-12 14:07:32


Förlossningsberättelse

Allt började med samtalet från Huddinge. Tisdagen den 1/7 fick jag ett samtal att dom ville att jag skulle bli inlagd igen. Så det var bara att packa väskan. Jag trodde att jag skulle bli inlagd och få bo där tills beräknad födsel, och kanske bli igångsatt om jag blev sämre.

När jag och Christofer kom till Huddinge så fick jag träffa en doktor, hon berättade att dom ville sätta igång mig. Och det skulle hände på Onsdagen den 2/7. Så då var det bara att förbereda sig. Jag och Christofer blev både glada och chockade, eftersom det egentligen var 28 dagar kvar till beräknad födsel. Men vi var hur glada som helst för att få bli föräldrar tidigare. De kunde sätta igång mig tidigare om jag skulle bli sämre under natten så Christofer sov kvar med mig på sjukhuset.

Onsdagen den 2/7 kom och 10.45 satte som igång mig. De började med att ge mig en gel, för att min livmoderhals var omogen, så därför fick jag en gel som gör att livmoderhalsen gör sig redo för värkarbetet. Sen fick jag vänta 5 timmar innan de började med nästa steg som var ballongmetoden. De innebär att man för in en slang, med en specialballong fäst i ändan, genom livmoderhalsen och upp i livmodern. Sen fylls ballongen med koksaltlösning. Ballongen trycker i sin tur mot livmodermunnen som då får igång förlossningshormonerna. På så sätt kommer värkarna, och modermunnen öppnar sig. Sen ska slangen ramla ut och man ska vara öppen 3-4 cm.

När de var klart började jag få värkar. Jag var verkligen inte beredd på den smärtan. Visst det var inte dom häftigaste värkarna. Men jag var inte redo så jag tyckte detgjorde grymt ont. Mamma och Christofer stöttade mig hela tiden. Sen drog som lite i slangen och satte fast den på benet, för att göra att det går lite fortare. Men efter många timmar så drog dom ut den, för att den inte ville ramla av av sig själv. Sen satte som in en katteter, och sedan tog dom hål på fosterhinnan. Och då började värkarna. Timmarna gick och inget hände. Dom började prata om bedövningar. Men de skulle vi vänta tills de närmade sig. Klockan gick över 00.00. Jag ställde mig upp för att att se om något skulle hända, men de gjorde de inte. De ända varatt jag blev bara hungrigare och hungrigare och blev grym sugen på donken mat. när jag berättade de började de bara skratta. Men de började göra ondare och ondare så jag la mig i "sängen" igen. Jag badom bedövning, ville ha ryggmärgsbedövning, men de tyckte narkosläkaren inte var bra.Så dom föreslog lustgas, men jag var egentligen emot de, för ville komma ihåg allt och sen ville jag inte spy något. Men jag provade ändå. Klockan var då 01.45, de funkade väl helt okej, hade inte lika ont, men det var ingen skön känsla att andas in de. Men jag fortsatte, men helt plötsligt, 02.10 så kommer barnmorskan in och berättar att vi måste avsluta med ett kejsarsnitt. Jag hade nämligen inte öppnats något, och Josefin hade inte kommit sålångt ner, och sen när jag började med lustgasen så fick hon sämrehjärtfrekvens. Christofer fick även kläder att byta om till. Så 02.20 kom narkosläkaren in, och presenterade sig. Sen vi 02.25 så fördes jag till rummet där de skulle ge. Jag fick en till kanyl, och sen fick jag dricka något. Sen fick jag spinalbedövning, och den känslan, att inte känna nedredelen, de var underbart att veta att det snart var dags. Jag började känna hur dom röck i magen och 02.45 var våran tjej ut. Vi fck se henne. Jag blev så himla glad. Kunde inte förstå hur en sådan liten söt figur hade legat i min mage. Sen gick dom ut med henne, men kom fort tillbaka med henne, hon var så underbar. Våran familj hade blivit tre. Sen gick Christofer och lilltjejen och dom började sy ihop mig.

Sen fördes jag tilluppvaket. Jag bara låg där och tänkte på min dotter. Jag visste att hon hade det bra hos min mamma och Chrstofer. Dom var så himla otroliga som stöttade mig igenom hela förlossningen. Utan dom hade jag inte klarat de. 05.00 var jag tillbaka i de rum då förlossningen började. Jag fick träffa min dotter igen. Hon var så underbart fin och jag var så himla glad. Mamma var även där, Christofer med. Christofer var även med att hämta mig på uppvaket och berättade att vart barn var hur frisk som helst och mådde hur bra som helst.

Så den 3 juli 2008 02.45 föddes våran dotter. Hon var 45 cm lång och vägde 2370 g.





(De här var en kort version om vad som hände)




Kommentarer
Postat av: becka

Awhh!:D

2008-07-12 @ 14:33:42
URL: http://awhitesnowangel.blogg.se/
Postat av: enbebisiminmage

2008-07-12 @ 19:07:29
Postat av: enbebisiminmage

Joo det är bara bra:) Hur mår nu 3?

Jo då den växer så det känns som man ska spricka snart:) hehe

2008-07-12 @ 19:08:21
URL: http://sussiem.blogg.se/
Postat av: jenita

hej hej. Jag är en 2oårig tjej som blev mamma till en dotter 7maj-08 på huddinge sjukhus. Våran Judith kom också till världen med kejsarsnitt efter att hennes hjärtljud ej var så bra! :) Lycka till med den nya familjen! ;) //Jenita

2008-07-13 @ 02:28:53
URL: http://jenitaatinej.blogg.se/
Postat av: Emelie

åh va underbart

2008-07-15 @ 12:46:30
URL: http://bempaa.blogg.se/
Postat av: Erika

åh, min förlossning slutade oxå med kjesarsnitt =/ och det värsta va att jag inte hade bedövnig för det va så akut =( ajaj , men visst är det värt det :D:D

2008-08-04 @ 11:20:07
URL: http://eriikabjoorkman.blogg.se/
Postat av: Keshia

Hejhej! Jag har inte haft koll på din blogg men du skrev till mig förut och frågade om havandeskapsförgiftning som jag också fick. Min förlossning gick huuur fort som helst och jag hade förberett mig för mycket mycket mer smärta, på bara två timmar tror jag de va öppnade jag mig till 6cm och innan dess hade jag bara duschat varmt, ingen annan bedövning alls.

Tråkigt att de fick bli kejsarsnitt men du fick ju en frisk liten så vad gör väl de :) Lycka till med allt och Grattis så mycket (lite sent kanske).. Hälsningar Keshia och Vincent

2008-08-31 @ 23:22:43
URL: http://keshiaslife.blogg.se/
Postat av: Sussane - Selines mamma

gud var kul! min dotter är också född på huddinge sjukhus :D

2008-10-08 @ 14:10:30
URL: http://selinesmamma.blogg.se/
Postat av: Emma ~ Crazangel [mamma till milton]

fin berättelse :)

2009-07-01 @ 19:13:19
URL: http://crazyangel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback