Hur såg en dag ut på sjukhuset

Postat av Cassandra den 2008-06-25 19:56:18


Jag tänkte berätta hur dom två dagarna såg ut när jag låg inne. När dom följer förloppet hos mig och barnet så kontrollerade dom olika saker.

Som;
Blodtryckskontroll flera gånger om dagen (runt 6, 11, 16, 22)
Dom kontrollerar äggvitan i urinet vid 6 tiden
Viktkontroll, om man samlar på sig vätska. De skede före frukost varje morgon
CTG varje morgon runt 9-10
Ultraljud för att följa barnets tillväxt, doktorn bestämmer hur ofta
Blodprovertas enligt läkarens ordination. Hur ofta beror på tillståndetutvecklas
Träffar en läkare runt halv 11
Blodtrycksänkade medicin 8 och 20 (alla behöver inte de)

Så såg det typ ut, sen fick jag bara ta det lugnt på rummet. Och om jag skulle känna mig sämre skulle jag bara trycka på knappen. Men jag tycker jag mådde bra hela tiden. Min svullnad gick ner och jag gick ner lite i vikt. Mina blodprover såg bra ut. Jag länkte lite mer äggvita i urinet. Men det var inte farligt. Blodtrycket hade gått ner bra med medicinen. Barnet mådde bra. Så de var lite om varför jag fick åka hem. Fast jag är absolut inte frisk, jag har bara blivit lite bättre så jag slpper ligga inne. Men bara för att jag är hemma betyder de inte att jag får göra massa saker. Jag måste ta det lugnt som jag gjort på sjukhuset.




FAKTA:
Orsaken till varför man får havandeskapsförgiftning under graviditeten är fortfarande okänd.
Men det vanligaste hos förstfödiskor och debuterar vanligtvis under sista halvan av graviditeten. Några faktorer ökar risken för att få havandeskapsförgiftning; högt blodtryck, kronisk njursjukdom, diabetes, övervikt och tvillinggraviditet. Havandeskapsförgiftning kan också medföra nedsatt funktion i moderkakan, som leder till att barnet växer sämre.

Tillståndet orsakar högt blodtryck, äggvita i urinen och vätskesamling i kroppen. Man kan också känna av synförändringar (flimmer eller prickar för ögonen). Många kvinnor känner inte av sytomen alls och det kan vara svårt att förstå allvaret med havandeskapsförgiftning. Du kan själv vara observand på om du känner av något av dessa syntom, och då meddela barnmorska eller läkare.

Behandlingen syftar på att man ska förhindra att tillståndet försämras. Havandeskapsförgiftning kan förändras relativt snabbt. Det kan vara stabilt under en längre tid och det kan försämras inomloppet på några timmar. Vila, lugn och ro är en mycket viktig del i behandlingen. Det kan vara så att man fpr blodtrycksänkade medicin (som jag fick, men har inte ätit de nu när jag var hemma).

Om behandlingen inte hjälper och tillståndet för dig och/eller ditt barn försämras,måste man förlösa. Beroende på hur allvarligt tillståndetär och i vilken graviditetsvecka man befinner sig i,beslutarläkaren om igångsättning eller kejsarsnitt. Det vanligaste är att blodtrycket blir normalt inom en/några veckor efter förlossningen.





Kommentarer
Postat av: Karro

haha de beror på vad det är, är ju ingen stjärna i photoshop:P

2008-06-25 @ 22:07:51
URL: http://karroh.blogg.se/
Postat av: melina

Så skönt att du är hemma igen. Ta det lugnt!

2008-06-25 @ 23:24:32
URL: http://coccinella.blogg.se/
Postat av: karro

JO då:) kan ju alltid försöka. Men lägg till mig på msn då. zippo[email protected]

2008-06-26 @ 10:13:19
URL: http://karroh.blogg.se/
Postat av: Emelie

Ja precis, ska försöka fixa det :)

2008-06-26 @ 17:20:41
URL: http://bempaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback